Doorgang Eerste van Swindenstraat – Javastraat

De Dapperbuurt en de Indische Buurt worden van elkaar gescheiden door de Oosterspoorweg. Er is weliswaar een overgang, maar het treinverkeer is zo druk, dat de spoorbomen op een gemiddelde dag meer dicht dan open zijn.

Het zal tot vlak voor de Tweede Wereldoorlog duren dat onder voortdurend aandringen van Buurtvereniging Ceram een spoorboomloze doorgang tussen de Eerste van Swindenstraat en de Javastraat zal worden gerealiseerd, maar al in juni 1902 wordt hiervoor door de Vereeniging buiten de Muiderpoort voor gepleit. De Telegraaf bericht:

Gemeenschappelijk verkeer

Het volgende adres is verzonden aan den minister v. W.H. en N.:

Vereeniging buiten de Muiderpoort te Amsterdam, tot veredeling van ‘t volksvermaakt en ter behartiging van de belangen der bewoners. Opgericht 1 Augustus 1893. Goedgekeurd bij Kon. besluit van 29 Jan. 1895.

Aan Zijne Excellentie den Heer Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid, Den Haag.

Excellentie!

Het bestuur van de aan het hoofd dezer vermelde vereeniging, die zich meer in het bijzonder geroepen gevoelt om de belangen dezer omvangrijke en zich steeds meer uitbreidende buurt te behartigen, geeft zich namens die vereeniging de eer het navolgende overwegend verzoek tot een spoedig en nauwgezet onderzoek vanwege uw departement, aan de daarbij betrokken autoriteiten en deskundigen te willen doen onderwerpen, om de hier kortelings gestelde gronden:

1e. De uitbreiding dezer gemeente buiten de Muiderpoort in de laatste jaten, vooral waar het betreft de Indische wijk, gelegen buiten het bij-station Muiderpoort, heeft het allernoodzakelijkst gemaakt, dat een einde kome aan het ongerief voor het gemeenschappelijk verkeer aldaar, veroorzaakt door de zich met minuten afwisselende afsluitngsboomen, die noodig zijn voor Staats- en Hollandsche Spoorweg-communicatie.

2e. Ware één enkele afsluiting slechts belemmerend voor dat verkeer, zooveel te grooter blijkt het ongerief, dat met verschil van enkele oogenblikken personen en rolmaterieel ook door eene tweede afsluiting van alle gemeenschap wordt afgesneden, zoodat handel, vervoer, brandweer en geneeskundige hulp, en deze beide laatsten vooral in spoedeischende gevallen, beduidende stoornis ondergaan, zoodat de publieke veiligheid en daarmede het belastingbetalend publiek daarin op urgente wijze voorziening vorderen.

3e. De mogelijkheid om daarin de voorzien wordt door art. 20 van het reglement op de spoorwegmaatschappijen zeer vergemakkelijkt.

Overtuigd, dat beiden der daarbij betrokken spoorwegdirectiën ons gevoelen volkomen zullen deelen, hebben wij de eer Uwe Excellentie beleefdelijk te verzoeken het daarheen te willen leiden, dat in die dwingende behoefte, hetzij door een tunnel of viaduct ter beoordeeling van de daartoe door Uwe Excellentie aangewezen deskundigen, ten spoedigste worde voorzien en welk verzoek nog te meer zijn grond vindt in de omstandigheid, dat de Gemeente door de verbinding der 1e Van Swindenstraat met die nieuwe groote buurt, oneindig meer gebaat zal zijn, dan bij een onlangs aangelegden tunnel aan den Zeeburgerdijk.

‘t Welk doende,

Namens de Vereen. voornoemd:

(get.) J.F. de Booy, Voorz.

(get) A. Zeegers, Loco-Secr.

Amst., 12 Juni 1902

In 1905 wordt de eerste voetgangersbrug bij het Muiderpoortstation gebouwd. Een definitieve oplossing laat zoals gezegd wat langer op zich wachten. Dit heeft als gevolg dat steeds meer vrachtverkeer gebruik gaat maken van de Celebesstraat om vanuit de Javastraat via de Zeeburgerdijk de buurt uit te komen. Dit leidt uiteindelijk zelfs in 1926 tot een verbredingsvoorstel van dit stuk Celebesstraat (door versmalling van het gazon langs het spoor) door B. en W., waar de Raad zich mee akkoord verklaard.

Plaats een reactie